Op welke leeftijd is het verstandig om met een CV te beginnen en hoe maak je een goede CV?

Ik ben nu 16 en ik zat daar eens aan te denken, want misschien is het nu wel hoog tijd voor een CV.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (5)

Als je een baantje zoekt, zodat je dit bij een sollicitatie kan laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leeftijd maakt niet heel veel uit! een CV kan je altijd aanpassen met niet ervaringen en behaalde diploma's / cursussen. Als je op google naar CV zoekt krijg je er een heleboel, hier kan je vast wel inspiratie opdoen.

Toegevoegd na 32 seconden:
niet = nieuwe. excuus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen leeftijd voor. Je maakt een CV als je een CV nodig hebt. Dus als je gaat solliciteren en ze vragen om een CV. Op 16 een CV hebben is voor de meeste mensen niet nodig. Het kan hooguit bij specifieke studies of beurs aanvragen nodig zijn. Er zijn zeer verschillende redenen om een CV te maken. DUs afhankelijk waar je hem voor nodig hebt, kies je een bepaalde opzet. Kijk hier voor een paar ideeen: http://www.leren.nl/rubriek/loopbaan/solliciteren/cv/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen direct doel hebt is een portfolio misschien wel een betere optie.
Daarin kun je meer creativiteit kwijt als in een CV.
Zowel een CV als een portfolio maak je natuurlijk niet eenmalig; het is handig om beiden elk jaar bij te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een CV heb je nodig als je gaat solliciteren. Zolang je dat nog niet doet, heb je er geen nodig.

Een goede CV maakt duidelijk welke kwaliteiten jij hebt. Je begint met je persoonsgegevens (naam, adres, geboortedatum, geslacht, etc.) en daarna je opleidingsgegevens. Wat er in je CV staat bij de opleidingen, hangt af van je leeftijd en de gevolgde opleidingen. Als je 16 bent en je je middelbare school nog niet hebt afgemaakt, kun je er bijvoorbeeld best inzetten van welk jaar tot welk jaar je op de basisschool zat. Daarna is dat niet meer gebruikelijk, dan begint (of eindigt, meestal zet je de meest recente opleiding bovenaan) dan met je middelbare school. Hetzelfde geldt voor eventuele cursussen op diploma's die je hebt gehaald: als je nog niet veel opleidingen hebt gevolgd, zet je er eerder bijvoorbeeld een hobbycursus in dan wanneer je een afgeronde beroepsopleiding hebt.

Daarna komt je werkervaring. Ook daar geldt: hoe minder je 'te verkopen' hebt van jezelf, hoe gebruikelijker het is om daar bijvoorbeeld vakantiebaantjes of een krantenwijk in te zetten. Als je 35 bent en al drie banen hebt gehad, zet je je vakantiewerk er niet meer in, tenzij je werk hebt gedaan dat relevant is voor de baan waarop je solliciteert. Eventueel kun je bij elke vorige baan noteren welke werkzaamheden je deed.

Je kunt afsluiten met je interesses, ook dat doe je vooral als je verder weinig te 'showen' hebt aan opleidingen en werkervaring. Je noemt vooral de relevante interesses, dus als je solliciteert op een baan waarbij je veel met computers moet werken, en je hebt het sleutelen aan computers al hobby, dan zet je dat er zeker bij. Dat doe je ook als je bijvoorbeeld van modelbouwen houdt en je solliciteert op een baan waarvoor je heel precies moet kunnen werken, omdat dat iets zegt over je geduld en nauwkeurigheid. Als je genoeg (werk)ervaring op je CV kunt zetten, kun je de hobby's en interesses overslaan.

Tenslotte zet je er je belangrijke capaciteiten in, bijvoorbeeld onder een kopje "overige vaardigheden". Daar kun je neerzetten dat je heel goed bent in Engels of Duits, dat je goed met kinderen kunt omgaan, goed teksten kunt schrijven, goed conflicten op kunt lossen, stressbestendig bent, of met welke software-paketten je ervaring hebt. Je probeert dat wat je noemt zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de baan waar je op solliciteert, eventueel door net wat andere woorden te kiezen of andere nadrukken te leggen.